Zinloze lessen, weinig praktijk en gebrek aan ICT-vaardigheden.
“Veel leerlingen vinden de lessen niet nuttig en zijn ook ontevreden
over de inhoud van de lessen, zoals didactiek. Hierbij is duidelijk te zien
dat leerlingen steeds ontevredener worden naarmate zij langer op school
zitten en dus ouder worden. Blijkbaar vindt een grote groep leerlingen naarmate
zij meer ervaring hebben met de lessen deze steeds vaker ‘zinloos’.”
LAKS-monitor, februari 2010 (onderzoek onder leerlingen voortgezet onderwijs)
“Leerlingen zijn over docenten vooral tevreden als het gaat om hun
vakkennis en de openheid van docenten ten aanzien van het stellen van vragen.
Leerlingen zijn een stuk minder tevreden over de manier van lesgeven en
het gebruik van ICT (..) Daarnaast vinden leerlingen dat docenten hen vaak
niet kunnen motiveren of bij de les kunnen betrekken. Zoals eerder genoemd
geven leerlingen aan dat zij praktijkmateriaal in de lessen waarderen, maar
vinden ze dat er maar weinig praktijk in de lessen te zien is.”
LAKS-monitor, februari 2010
“Vrijwel iedere leraar kan een computer bedienen, maar slechts de
helft beschikt over de vaardigheden die nodig zijn om de computer als didactisch
hulpmiddel in te zetten voor de inrichting en organisatie van leerprocessen.
Veel leraren hebben bovendien geen helder beeld van de mogelijkheden van
ict.”
Vier in Balans Monitor 2009, Kennisnet
Bronnen:
LAKS
monitor tevredenheidsonderzoek, februari 2010 (pdf)
Vier
in Balans Monitor 2009, Kennisnet (pdf)