“De invoering van een vernieuwing blijkt gemakkelijker te verlopen
wanneer de schoolleiding zichtbaar kan maken dat de vernieuwing aansluit
bij waar de school mee bezig is, een oplossing biedt voor een probleem waar
de docenten tegen aanlopen, en past in de visie en het onderwijskundige
beleid.
(..)
Op de meeste scholen zeggen de docenten expliciet dat de docenten die betrokken
zijn bij de vernieuwing daar met plezier aan werken. De vernieuwing brengt
nieuwe rollen mee, waarvoor ze zich nog niet altijd voldoende gekwalificeerd
voelen. Ook geven ze soms expliciet aan moeite te hebben meer traditionele
rollen los te laten.
(..)
Invoering van de vernieuwing maakt het mogelijk het onderwijs beter af te
stemmen op de leerlingen; meer maatwerk dus. Ook ziet men dat leerlingen
in het algemeen met plezier met de nieuwe toepassingen werken.”
Bron:
Rapportage Schoolontwikkelingsonderzoek i.h.k.v. LMME2, Kohnstamm Instituut
2009 (pdf)